Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Donald Glover klar för rollen som den unge Lando Calrissian

11260681_donald-glover-shines-in-the-first-trailer_dba39166_m.png

I natt blev det klart att skådespelaren och musikern Donald Glover ska axla rollen som den unge Lando Calrissian i filmen om den unge Han Solo som ska ha premiär under 2018. Det sedan LucasFilm under fredagen amerikansk tid gjort ett uttalande genom filmens regissörer Phil Lord och Christopher Miller.

Det är än så länge väldigt lite känt om Han Solo-filmen, som ännu inte har någon titel. Det har alltså blivit klart att Donald Glover ansluter till filmen där Alden Ehrenreich (Hail, Ceasar!, Blue Jasmine) redan är rollbesatt som den unge smugglaren Solo.

Donald Glover är för de allra flesta kanske känd som den amerikanska fotbollsspelaren Troy Barnes i tv-serien Community. Han har också jobbat som avsnittsförfattare åt komediserien 30 Rock, där bland andra Alec Baldwin och Tina Fey spelar huvudrollerna. För tillfället har Glover en egen,

Studio Ghibli’s ‘Ronja the Robber’s Daughter’ kommer till Amazon Prime

1192918.jpg

För tio år sedan hade den där rubriken varit fullständigt obegriplig. Amazon Prime? Robber’s Daughter? Visst, Studio Ghibli har sedan det grundades 1985 av Hayao Miyazaki, Isao Takahata och förlaget Tokuma varit household i hela Asien och för animationsentusiaster världen över. Bland film- och animationsstudions mest kända titlar ingår Laputa – Slottet i skyn (Tenkū no shiro Rapyuta), Eldflugornas grav (Hotaru no haka) och den kanske mest kommersiellt kända Min granne Totoro (Tonari no Totoro).

För några år sedan började det tisslas och tasslas om att den japanska filmstudion skulle göra en adaption av Astrid Lindgrens bok Ronja Rövardotter, från 1981. Nordiska sagor är inte direkt främmande för Japan, som tidigare gjort egna versioner av bland annat Mumin och Pippi Långstrump.

Lykke Li regidebuterar

9866daae.png

Det var för ungefär en månad sedan som allmänheten fick nys om att Lykke Li dragit ihop en ny supergrupp, LIV, tillsammans med monsterproducenten tillika pojkvän tillika far till Lykke Lis barn Jeff Bhasker (som producerat bland andra Kanye West, Jay-Z och Mark Ronson), Miike Snow-medlemmarna Andrew Wyatt och Pontus Winnberg samt Björn Yttling från Peter Bjorn and John.

Den första singeln ”Wings of Love” har precis blivit med video, som är regisserad av Lykke Li själv. ”Wings of Love” låter ungefär som dagens indiepop idkat älskog med sextiotalets hippiesoundtrack som återfinns hos artister som Crosby, Stills & Nash, Buffalo Springfield och John Denver, för att nämna några.

Videon är inte direkt safe-for-work, men klarar dina kollegor av nakna rumpor och bitvis blottade bröstvårtor från bandmedlemmar och diverse andra i videon ”free-spirited-creatures”, som dansar i naturen, borde du kunna titta på den med gott samvete.

Vans x Toy Story

vans-toy-story-sneakers-01-960x640.jpg

Så är dagen äntligen här. Den ultimata skateskon slår följe med den mest ultimata animerade filmen — Toy Story. För oss som växte upp på 90-talet var Toy Story filmen med stort F. Det fanns inget som slog den, och det omaka paret Woody och Buzz Lightyear är när nittiotalisterna nosar på 30 fortfarande den bästa bromancen någonsin.

Skatemärket Vans har genom åren gjort en hel del coola collaborations med till exempel Fear of God, Supreme, Takashi Murakami och även Nintendo. Att man nu gör en kollektion där det estetiska hämtar inspiration från Toy Story har fått många att febrigt leta efter närmaste Köp-knapp.

Skorna består av prints och mönster från filmerna, med allas favoritkaraktärer. Ett extremt stort plus är att alla skor har namnet ”ANDY” skrivet på ena sulan, vilket Woody som bekant har i filmerna. Skorna är riktigt färgglada och kanske inte limmar särskilt väl med den skandinaviska minimalistiska stilen där den gothiga auran är stark;

Svenska sneakerbossen kritiserar adidas och Kanye West

sneakersnstuff-open-letter-adidas-boost-v2-01-960x640.jpg

Sneakersnstuff är respekterade världen över och har länge ansetts vara en av världens bästa sneakerbutiker. De har butiker i Stockholm, Malmö, London och Paris och säljer dagligen sneakers till kunder över hela världen genom sin onlinebutik.

Under lördagen släpptes Kanye West och adidas senaste sneaker Yeezy Boost 350 V2, en uppdaterad variant av den mycket populära Yeezy Boost 350. Som väntat var efterfrågan astronomiskt mycket större än utbudet, som med tidigare releaser, även om antalet skor den här gången var större än tidigare.

I ett öppet inlägg på Instagram kritiserar nu Sneakersnstuff VD Eric Fagerlind det tyska sport- och streetwearmärket och deras samarbete med rapparen Kanye West:

”If you continue to undercut the market this hard, people will get tired of trying,” och menar att när Sneakersnstuffs hemsida kraschar och vissa lyckas beställa skor som inte finns, tappar folk förtroende inte bara för adidas utan även för Sneakersnstuff som butik och varumärke.

The Weeknd och Daft Punk släpper ‘Starboy’

the-weeknd-daft-punk-starboy-01-960x640.jpg

Trots att det inte känns som speciellt längesedan vi hörde något från Abel Makkonen Tesfaye aka The Weeknd kommer hans nya singel ”Starboy” extremt lägligt.

Ryktet började gå redan för en månad sedan om att The Weeknd kontaktat franska electroduon Daft Punk, och bjudit in dem i studion för att arbeta på ny musik tillsammans. En intressant kollaboration som många definitivt hoppades skulle vara sann. Under natten svensk tid fick vi det bekräftat. Det hela inleddes med att The Weeknd twittrade en bild på ett omslag som läste ”Starboy”, ovanför en bild på The Weeknd själv som verkade ha rakat av sig sin tsunamivåg han haft på huvudet alldeles för länge (tack för det). Strax därpå dök den fantastiskt energigivande bangern ”Starboy” upp på musikplattformarna.

Jag ska inte plåga er kära läsare med någon djupare analys av låten utan föredrar att låta musiken tala för sig själv.

Michael Madsen kanaliserar Mr. Blonde i svensk sneakerkampanj

reservoir-dogs-06.png

Första gången jag bildade en relation till skådespelaren Michael Madsen var genom filmen Free Willy (1993), där Madsen spelar den genomsnälle men samtidigt rättvise fosterfarsan Glenn. Man kan säga vad man vill om Free Willy-franchisen, men de gjorde ett starkt intryck på oss som växte upp med filmerna.

Den första filmen kom 1993, knappt ett år efter att Michael Madsen skrämt skiten ur biopubliken i Quentin Tarantinos långfilmsdebut Reservoir Dogs. I den spelar Madsen den våldsromantiska Mr. Blonde, som i framtiden skulle visa sig vara bror till John Travoltas rollkaraktär från Pulp Fiction(1994), heroinisten och torpeden Vincent Vega (Mr. Blondes riktiga namn är Vic Vega). Tarantino har även gått ut och bekräftat att alla hans filmer hänger ihop—det är däremot ett annat blogginlägg för ett annat tillfälle.

Även om Madsen haft en berg-och-dal-banig karriär har han ju alltid med fog kunnat luta sig tillbaka på vissa roller,

‘Mad Max: Fury Road’ utan CGI ser livsfarlig ut

Mad-Max-Fury-Road-the-wives.jpg

När jag gick och såg Mad Max: Fury Road hade jag inga direkta förväntningar. Jag delar väldigt sällan gemene persons skepsis kring reboots eller utdragna uppföljare; samtidigt kändes Mad Max-franchisen ganska färdig. Gosse, hade man fel.

Mad Max: Fury Road är en sådan film du inte kan hålla dig att berätta för dina vänner om. Jag höll på att ramla av stolen flera gånger, och eftersom filmen aldrig saktar in–snarare plockar upp fart med tiden–hade jag kaninpuls och svettpärlor i pannan under i stort sett hela visningen. Filmen är ett mästerverk rakt igenom och har belönats efter det. Alla delar blev liksom så sjukt bra, från stunts, specialeffekter, skådespelarinsatser, cinematografi och regi.

Hur skulle det då se ut om man tog bort alla specialeffekter? Svaret är: helt galet. Samtidigt hade Mad Max: Fury Road-scenen i spelaren nedanför utan CGI kunnat vara en scen ur Mad Max 2: Road Warrior?

Trailer: Oasis-dokumentären ‘Supersonic’

2b89cc3a.jpg

Världens sista rockband, Oasis, har blivit med dokumentär. En ofantligt efterlängtad sådan, som till och med berättas av Gallagher-bröderna själva.

Deras galna resa från Manchester till världsscenerna har dokumenterats flitigt genom åren, men dokumentären, som går under namnet Supersonic, vars exekutiva producent är Asif Kapadia, regissören bakom Oscarsbelönade Amy, är förmodligen den första som ger en rakt igenom ärlig och komplett bild av Oasis grundande, utförande och slutliga frånfälle.

Trailerns bästa ögonblick är när Noel Gallagher jämför Oasis med en Ferrari: ”Great to look at, great to drive and it’ll fucking spin out of control every now and again.”

Supersonic har premiär den 2 oktober.

Trailer: ‘David Lynch: The Art Life’

david-lynch-the-art-life-still-07-781x469.jpg

I dagarna har filmen David Lynch: The Art Life världspremiär på Venice Film Festival, och här om dagen fanns filmens första trailer tillhands för alla som väntat tålmodigt. Ända sedan 2012, händelsevis året då David Lynchs yngsta dotter föddes, som filmen också är dedikerad till, har Jon Nguyen arbetat med filmen om den kultförklarade, omhuldade, genialiske regissören David Lynch liv och karriär. Genom att gå tillbaka till Lynch barndom och arbeta sig igenom hans liv och karriär ska dokumentären kasta ljus på en av vår tids mest omdiskuterade filmregissörer, i en film som beskrivs som en ”private memoir.”

Utöver sin karriär som filmskapare, där verk som Twin Peaks, Mulholland Drive och Eraserhead står ut, är Lynch också en mycket ambitiös konstnär och musiker, och har bland annat gjort musik tillsammans med svenska Lykke Li.

I trailern hör vi Lynch kontemplera,