Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

André 3000 blir creative director för Tretorn

Av Posted on Inga taggar 0

Det svenska sneaker- och gummistövelmärket Tretorn åtnjöt möjligtvis sin absoluta storhetstid i slutet av sextiotalet, där märkets mest kända produkt, tennisskon Nylite, kom till, men är fortfarande i högsta grad levande. Deras gummistövlar är vedertagna i majoriteten av svenska hem, och deras ikoniska sneakers är fortfarande populära världen över. I dag blev det klart att rapparen och före detta Outkast-grundaren André 3000 blir ny creative director för märket, vilket bland annat kommer ta sig uttryck i en kapselkollektion.

Varumärket Tretorn Sweden AB grundades redan 1891, då som Helsingborgs gummifabrik AB, men köptes 2001 av Puma AG. Under 1970-talet genomgick företaget en smärre kris orsakad av ekonomiska problem, vilket ledde till att flera fabriker i södra Sveriges lades ned. Sedan dess har företaget gått igenom flera uppköpningar av olika gummi- och skofabriker i bland annat Tyskland och Irland, och flera platser i Sverige–tillräckligt många för att göra vem som helst snurrig.

André 3000 aka André Benjamin aka 3 Stacks ansluter till Tretorn som ansiktet utåt för en ny kampanj. Han kommer också att designa en så kallad kapselkollektion med 2018 som releasedatum. I år är det även 50 år sedan Tretorns Nylite-sneaker såg dagens ljus för första gången, och för att fira det kommer även André att samarbeta med designern Marc Fisher för att uppdatera den klassiska skon.

I fjol sålde Puma Tretorn till Authentic Brands Group, där VD:n Nick Woodhouse uttryckte samarbetet med André så här, ”We wanted to work with Andre because he resonates with all ages and he’s an OG”.