Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

10 Klassiska Klockannonser

En av bloggens läsare kommenterade nyligen och önskade ett inlägg om några av de klassiska annonser som finns från klockföretagen genom historien. Självklart skall jag försöka göra mitt bästa och lista några personliga favoriter.

Just klockindustrin är en otroligt tacksam bransch för just den här typen av annonser då det är en stor portion mjuka värden så som känsla, historik och inte minst image som ofta väger in vid ett köp.

Här nedan följer några av historiens mest klassiska annonser från de största märkena.

Rolex

GMT Master

1966-Rolex-GMT-Master-Ad.jpg

Annons för Rolex GMT Master från 1966. Ganska härligt att så här i efterhand läsa om hur den med dagens mått mätt "lilla" GMT:n beskrivs som världens tyngsta och tuffaste klocka i stål.
1969-Rolex-GMT-Master-Concorde.jpg

En annan klassisk annonsserie från företaget var dessa från slutet av 1960-talet där fokus låg på att fränhäva kockorna som valet av äventyrare, piloter, brandmän och bergsbestigare. I min mening är det just den här profilering som tool watch som gjorde Rolex så starkt som varumärke.

Submariner

1967-US-Navy-Submariner-Rolex-Ad.jpg

Annons för Rolex Submariner från 1967 som slänger tydliga hintar till att det var det självklara valet för alla som jobbade inom flottan.
Rolex ad.jpg

En annan klassisk annons för modellen.

Audemars Piguet
Royal Oak

1972FIRST+copy.jpg

En av de allra första annonserna för AP:s Royal Oak 1972. Fokus låg på det fascinerande i att ett "finföretag" valt att producera en klocka i något så simpelt som stål.
RO2.jpg

Audemars Piguet har i många av sina annonser valt att marknadsföra sig med mottot "de som vet, de vet".

Patek Philippe

patek-philippe-marketing-mixtape.jpg

Patek Philippe med branschens kanske bästa slogan som kombineras med familjevärden och bilder på far och son snarare än framgång och flärd.
1949-Patek-Philippe-Ad.jpg

Även om företagets nuvarande slogan tillkommit senare så är det uppenbart att filosofin sträcker sig tillbaka långt bak i tiden. Här i form av en annons från 1949 där klockan profileras snarare som en framtida gåva till ditt barnbarn än som ett köp till dig själv.
1980 Einstein-Patek-Philippe.jpg

Under 1980-talet valde man vinkeln att lyfta fram kända bärare av varumärket genom historien. Här med Einstein i fokus.

Hublot

hublot ad.jpg

En av historiens mest smaklösa men innovativa annonsör stod Hublot för då man i samband med att F1-bossen Bernie Eckelstone och hans fru blev rånade passade på att sko sig lite på uppståndelsen som blev. Jag ställer mig högst tveksam till om oron för att bli rånad är något man vill associera med ett klockköp men oavsett så var det en av historiens mest klassiska annonser.